Josefine Karlsson, tidigare generalsekreterare, tackar för sig

Det här inlägget känns lite vemodigt att skriva. Sedan några veckor arbetar jag inte längre som generalsekreterare för IKFF utan har börjat en ny tjänst som policyansvarig för resolution 1325 på Kvinna till Kvinna. Jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har uträttat i IKFF sedan jag började som praktikant hösten 2008.

Tillsammans har vi lyft den feministiska säkerhetspolitiken. Inte minst detta år har varit spännande, då den feministiska rörelsen har fått en enorm kraft till den nivån att till och med vår nyvalda utrikesminister säger att en feministisk utrikespolitik ska vara inriktningen de kommande fyra åren.

Jag har fått arbeta med fantastisk personal och oerhört engagerade medlemmar. Tillsammans har de gjort mitt jobb som generalsekreterare otroligt roligt. Det har många gånger varit utmanande, vi har stött och blött. Som fredsaktivister vet vi att konflikter alltid kommer att finnas, det är hur vi löser dem som är avgörande. Vi kämpar med stora målsättningar och små resurser, men vi uträttar stordåd. Som när vi förra året tillsammans med IKFF över hela världen lyckades övertyga världens stater om att inkludera genusbaserat våld i det globala vapenhandelsavtalet ATT. Jag tror inte att vi kommer att förstå på många år hur historiskt och viktigt det är.

Mitt arbete har sträckt sig från militariseringen av Vättern och västkusten till ett nära samarbete med våra systersektioner över hela världen. IKFF i Nigeria, DR Kongo och Colombia har lärt oss så mycket om förutsättningarna och kampen för fred i ett dagligt motstånd. Vi har kunnat bidra med resurser och erfarenheten av organisation och föreningsarbete. Det är delar som ofta glöms bort. Men utan organisering blir arbetet kortsiktigt och ensamt.

Jag går nu vidare till nya utmaningar. Jag fortsätter med samma frågor, som aktivist och i mitt dagliga arbete. Nu ägnar jag en tid åt att fokusera på en av alla de många frågor jag arbetat med under mina år på IKFF. Jag vet att ett sammanhang med den glädje, laganda och beslutsamhet som finns i vår organisation inte är lätt att hitta. Det är fortsatt mitt hem där jag lärde mig det jag kan om feministiskt fredsarbete.

Tack!

Josefine Karlsson, tidigare generalsekreterare IKFF

About IKFF

Kommunikationsansvarig IKFF

Posted on november 11, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Birgitta Lorentzi

    Tack Josefine för det fantastiska jobb du gjort för IKFF, både analytiskt och organisatoriskt! Lycka till med res 1325, den är en bra plattform att ta sats ifrån! /Birgitta

  2. Birgitta Lindström, Karlskrona

    Hälsa till Josefine Karlsson att jag önskar henne ”Lycka till med det nya arbetet”.
    Jag vill tacka Josefine för att jag får via mail IKFF.
    Fd vik förbundssekreterare (2002-från maj 2004.
    Varma hälsningar
    Birgitta Lindström

  1. Pingback: Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet » Josefine Karlsson, tidigare generalsekreterare, tackar för sig

Kommentera

Fredsobservatörernas blogg

Vi arbetar för fred och mänskliga rättigheter genom ickevåld. Vi finns i Guatemala och Mexiko

Kristna Fredsrörelsens blogg

om ickevåld, fred och rättvisa

Ordföranden bloggar

Svenska Freds ordförande Agnes Hellström bloggar

