Varning för vardagsmilitarism: Jas Gripen-tårta

Här kommer ett kort inlägg om min fortsatta spaning på vardagsmilitarism. JAS Gripen ett stridsflygplan som tillverkas av Saab. Det är alltså tänkt för ”strid” = läs våld och militära lösningar.
Tanken att ge ett barn en tårta med ett stridsflygplan kan därför tyckas främmande. Men inte för Norrlandsmejerier. De blandar friskt militarism och manlig könsroll i ett delikat bakverk.

Om du inte tycker att det här är så mysigt så kan du som bekymrad privatperson liksom jag skicka ett mejl till dem. Såhär skrev jag till deras kontakt:

Hej!

Jag hittade just ett recept på en Jas 39 Gripen-tårta på er hemsida. Jag är väldigt förtjust i tårtor, men då jag inte tycker att stridsflygplan, skapade för att kunna utöva våld och delta i krig, har något med firande av exempelvis födelsedagar att göra blev jag besviken. Barn på många platser kommer inte att få uppleva födelsedagsfiranden på grund av att de eller deras familjer skadats eller dödats av bomber släppta från just stridsflygplan. Jag tycker heller inte att unga pojkar ska påtvingas idéer om att de ska gilla våld och vapen.

I just Norrland pågår militära övningar som många boende idogt protesterar mot. Såväl den samiska befolkningen samt andra boende i området påverkas av övningarna. Mot dem framstår ert recept som hånfullt.

Jag skulle därför vilja be er att ta bort receptet. Förslagsvis kan ni byta ut det mot detta recept: http://feber.se/hem/art/159473/baka_en_fredskaka/

Med vänliga hälsningar/ Josefine Karlsson, generalsekreterare Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, IKFF

About josefineikff

Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, IKFF

Posted on september 25, 2012, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Mycket bra tycker Birgitta

    Skickat från min Samsung Mobilfred frihet feminism skrev:

  2. Oh så smakfullt! Varför inte gå all in och göra en fin Syrien-tårta? Eller varför inte en handgranat i marsipan?
    Noterar dessutom att tårtan är i stereotypa pojkfärgen blå med ett pojknamn på. För alla små pojkar gillar ju våld och krig!

  3. ”Jag gillar inte nallar och blir väldigt upprörd när jag ser de på tårtor”, fast ändå inte. Om det är någon som vill köpa en tårta med JAS motiv så får den personen väl göra det. Alternativet finns. Men bara för att det finns så behöver man inte känna sig tvingad till det. Låt människorna ha frihet till att välja va de själva vill ha på tårtorna. Det är för fan en frihetsblogg! Det du snackar om är censur och förekommer ganska mycket i tex. Ryssland vad jag har hört, som är en ”Demokrati”

    • Hej Albin, tack för att du läst min blogg. Vad jag säger i bloggen är att jag tycker att tårtan är osmaklig. Den har ett motiv av ett Jas Gripen som är ett stridsflygplan som ytterst är till för att döda. Det är alltså ingen leksak och det är olyckligt att de framställer det som något kul som passar sig vid exempelvis barnkalas. Du har helt rätt, alternativ finns, vilket jag visade med fredstårtan. Eftersom vi lever i en demokrati med grundlagsskyddad yttrandefrihet tar jag mig rätten att kritisera Norrmejeriers val att ha en Jas-tårta på deras hemsida och uppmuntrar dem att välja en annan, exempelvis en fredstårta. Det är inte censur. Det är att använda yttrandefriheten och demokratin. Då vi arbetar med att motverka krig och konflikt ser vi att en viktig komponent i det är att arbeta för nedrustning. För att nå dit måste vi se vapen för vad de är – verktyg för att döda.

  4. Josefine. JAS 39 Gripen har dödat färre än svenska getingar denna sommar. Färre än vargar på 1900-talet faktiskt inte dödat en enda människa. Däremot ingår planet i det svenska försvaret, samma svenska försvar som är din garanti för frihet jämlikhet och yttrandefrihet. Det är något iallfall jag är stolt över att ha. Josefin världen vore jättefin om alla människor var snälla, aldrig utnyttjade de svaga samt om alla vapen försvann. Så är i te fallet. Lägg din tid och energi på saker som verkligen är dåliga. Detta är bara pinsamt// Per

    • Hej Per. Blogginlägget handlar om någonting mycket större än Jas Gripen. Vi som arbetar med att förhindra krig och konflikter vet att vapen och våld aldrig kan bygga en långsiktig och hållbar fred. Vi har systersektioner i 40 länder, flera av dem i konfliktregioner. De ser på nära håll vad militarismen gör, hur den förstör samhällen och skapar en våldskultur som finns kvar långt efter att en väpnad konflikt officiellt är avslutad. Militära lösningar är inte svaret. Tårtan är bara ett exempel hur militarismen normaliseras och ses som en självklar del av våra liv och av barns liv. Det är inte stridsplan som skyddar min eller någon annans säkerhet. Det är demokrati, frihet från våld, frihet från hunger. Det är utbildning, möjlighet att kunna försörja sig, att ha rent vatten och att inte dö av en graviditet eller förlossning. Dessa grundläggande saker som bortprioriteras när de globala militära utgifterna skjuter i höjden år efter år.

      Kvinnorna som gav mig rösträtt för snart 100 år sen gjorde det inte med Jas Gripen. De gjorde det med fredliga och högljudda protester mot dem som satt på makten och som inte tyckte att kvinnor var människor och medborgare nog att vara med och påverka samhället som de själva levde i. Men de vägrade att bli tystade och de förändrade samhället.

      • Jättefin text Josefin. Eller drömmande skulle jag vilja säga.. Hur tog krigen i Bosnien och Kosovo slut? Skulle världen med glade hejjarop och civil olydnad stoppat Hitler? Vad hände i Rwanda? Du har rätt i att mycket av världens elände skulle kunna stoppas om militärutgifterna minskade. Men snälla Josefine läs på historien och inse att världen utanför din dator värld är mörk elak och jävligt grym. Jag kan gärna berätta mer om de krigshärdar jag tjänstgjort i.

      • Hej igen Per,
        Som du säger har du och jag olika syn på världen och även olika tidsperspektiv. Jag är nämligen övertygad om att de konflikter du nämner hade kunnat förebyggas. Civil olydnad och icke-våldsmetoder kan inte underskattas. Framförallt inte om de skulle prioriteras som säkerhetspolitisk lösning samt samma enorma budgetära prioritering som nu läggs på militära lösningar. Du pratar om reaktiva lösningar. Jag pratar om proaktiva lösningar.

        Jag önskar även att du inte använder ett språk som försöker framställa mig som naiv och verklighetsfrånvänd. Det är en klassisk härskarteknik för att avfärda våra argument utan att lyssna, det har kvinnorättsaktivister och fredsaktivister mött genom hela historien. IKFF har arbetat med dessa frågor sedan 1915, vi finns över hela världen, inklusive konfliktregioner som exempelvis DR Kongo. De, precis som jag, vet allt för väl vilka grymheter som utspelar sig under väpnade konflikter. De vet även allt för väl att militära lösningar inte har skapar långsiktig fred. Det gör mänsklig säkerhet, demokrati och nedrustning.

      • Du kan fråga din syster organisation i Kongo hur de ser på svensk militär närvaro i Kongo. När svenska soldater slogs för kongos frigörande, hur det med livet som insatts skyddade flyktinglägren i Katanga.
        Hur slutade folmorden i Bosnien och Kosovo? Var militär inblandning där dålig för befolkningen?
        Skulle Hitler stoppas med civil olydnad och demokratirörelser? Gick sådär i gettot i Warszawa.
        USA och Sovjet/ Ryssland har inte alltid gillat varandra. Dock har krig aldrig startas pga maktbalans. Georgien som är ett litet land med litet försvar. De gick emot Ryssland. Vad säger att detta inte kan hända Sverige?
        Om du ser det som någon härskartekniker är det din tolkning. Vilka konflikhärder har du besök?

        Skulle gärna få svar denna gång och inte massa flosklar.

      • Igen vill jag poängtera att du pratar om militära lösningar som används efter katastrofen redan är ett faktum och jag vill gärna hänvisa till mitt svar till Albin ovan. Om du sedan vill kalla det floskler så menar jag att den generalisering du gör över militära insatsers verkan och effekt är lika allmänt hållen med ett väldigt smalt tidsperspektiv. Dina kommentarer rör fortfarande reaktiva aktioner, det är inte det jag pratar om. Försvarsmakten kan bemöta våld med våld. Men när behovet av att Försvarsmakten agerar under FN-flagg menar jag att det redan är försent. Tidiga varningssignaler och prioritering politiskt och finansiellt för att agera på konflikter kan förebygga att de blir väpnade. Och nej, alla vill inte ha mer militär. Det leder till en ökad militarisering med mer vapen i omlopp. Vi har också sett om och om igen att de som är där för att skydda har utnyttjat och begått övergrepp mot dem de ska skydda genom exempelvis prostitution, trafficking och våldtäkter. Detta gäller självfallet långt ifrån alla men det är ett stort problem. Det var ett stort problem i Bosnien då till och med FN-personal både utnyttjade kvinnor som traffickerats dit samt själva var inblandade i trafficking av kvinnor från området. Jag kan rekommendera filmen ”The Whistleblower” som bygger på en sann historia om detta i Bosnien. Vår nuvarande internationella generalsekreterare Madeleine Rees porträtteras i filmen då hon var FN:s utsända representant för mänskliga rättigheter i Bosnien. Frågar du vår systersektion i DR Kongo så tycker de att den militära närvaron i DR Kongo är oerhört problematisk, dels i hur oerhört kostsam den är i jämförelse med andra satsningar i landet samt precis detta, hur soldater behandlar lokalbefolkningen samtidigt som de inte lyckas skapa säkerhet.

      • JAS kanske inte gav kvinnor rösträtt för 100 år sedan. Men JAS föregångare Draken och Viggen var beredda på att försvara din rätt att göra detta emot vår ”dåvarande” demokratihatande granne i öster. som Voltaire sa:“Jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem.” Fast genom historien så har det alltid varit så att när fienden knackar på dörren så gillar alla en soldat.

      • För det första så var det inte vår granne i öst som inte ville att kvinnor i Sverige skulle ha rösträtt, det motståndet var här i Sverige, skulle rösträttskvinnorna startat ett inbördeskrig? Yttrandefriheten är grundläggande men jag tror inte på att bomba fram den. Militära lösningar och krig leder inte till något hållbart. Det leder till död och lidande och kastar länder decennier bakåt i tiden utvecklingsmässigt.

        Och nej, alla vill inte lösa konflikter med militära medel även när ”fienden” knackar på dörren, men om detta hörs väldigt lite. Det jag och IKFF och fredsrörelsen gör är att ta ett steg tillbaka och ha modet nog att tro på dessa metoder. Att tro på att en annan värld är möjlig. Dessa alternativa lösningar är totalt underprioriterade och underfinansierade. Det bevisas dock gång efter annan att det är denna nedprioritering som gör att 90% av de länder som befinner sig i konflikt faller tillbaka efter fredsförhandlingar. Det jag skriver om kräver stor politisk vilja och mod. Det kräver även resurser som inte kan utvärderas annat än långsiktigt, så det kräver även tålamod. Jag är lika väl förankrad i min världsbild som du säkert är i din. Därför uppskattar jag sådana här samtal för det är alltid intressant att ta del av andras åsikter. Men min övertygelse om att en långsiktig, bred förändring är möjlig förändras tyvärr inte av dina argument. Jag talar fortfarande om proaktiva lösningar, inte reaktiva. Inte om vad vi ska göra när nästa krig bryter ut, utan hur vi förebygger att det startar. För det är människor som startar krig. Då kan även människor förebygga dem. Det är jag säker på. Om vi dessutom börjar lägga de över 1 500 miljarder dollar som varje år läggs på militära utgifter på detta istället. Då kommer vi att få se resultat.

  5. Klart att krigs kan förebyggas. Tyvärr ser inte världen ut så. Krig kommer alltid uppstå. FN klarar inte av att lösa konflikter. Det är en korrupt Organisation med personal som missköter sig i de konflikområden de sätta in i. Jag kan påstå att svensk personal i 99.9% sköter sig klanderfritt i dessa sammanhang. Världen ser ut som den gör. Vill du hellre att personal från länder som sysslar med trafficking och korruption står för säkerheten? Eller är det inte bra att svensk personal med våra värderingar tjänstgör i dessa länder?

  6. Men för fan, det är en tårta vi pratar om!!

Kommentera

Fredsobservatörernas blogg

Vi arbetar för fred och mänskliga rättigheter genom ickevåld. Vi finns i Guatemala och Mexiko

Kristna Fredsrörelsens blogg

om ickevåld, fred och rättvisa

Ordföranden bloggar

Svenska Freds ordförande Agnes Hellström bloggar

