Hur tänkte ni egentligen?

Jag befinner mig just nu i New York. Det är andra veckan på kvinnokommissionens (CSW) möte när jag nås av Ekots avslöjande. Jag kämpar just nu intensivt för att inte bli trött, för att inte bli uppgiven. Den dubbelmoral och den idioti som likställer regler och lagar med det som är rätt har tappat kopplingen till verkligheten.

Under den första veckan har de nordiska länderna, däribland Sverige, anordnat sido-event om den ”nordiska modellen” för jämställdhet. Sverige har talat varmt om sina biståndsinsatser och sitt jämställdhetsarbete. Samtidigt har jag i dialog med kvinnor från andra länder samtalat om vapen, om hur de påverkar deras vardag. Om hur de inte kan tala om nedrustning utan fara för sina liv. De får skriva om sin vardag, prata om det i termer av våld i hemmet som ”ibland råkar eskalera på grund av vapen”. Allt systematiskt arbete mot vapenspridning och för nedrustning är likställt med livsfara. ”- Jag är för okänd, om jag försvinner kommer det inte märkas.”

Kampanj i Saudiarabien för kvinnors rätt att köra bil

Jag frågar, vart jag än går och var jag än möter svenska regeringsrepresentanter, samma fråga: ”Vilken politiskt diskussion föregick det här beslutet? Vilken analys ledde fram till att detta var vägen att gå?” Det spelar ingen roll om det gäller vapenhandelsavtalet (ATT), om det gäller UN Women eller mänskliga rättigheter. Svaret är oftast detsamma; tystnad. Det har inte skett någon diskussion, någonstans längs vägen har beslutet fattas, men ingen vet riktigt på vilken grund mer än att det verkade rimligt och pragmatiskt.

Abdullah of Saudi Arabia

Abdullah of Saudi Arabia

Och sådant som en vapenfabrik i Saudiarabien är vad som händer när beslut fattas som om de var opolitiska och endast tekniska. Eller som Carl Bildt formulerar det i en intervju: ” – Den svenska regeringen, det var visserligen en socialdemokratisk regering 2005, ingick ett avtal med Saudiarabien om det här. En viktig princip i utrikespolitiken är att om man ingår ett avtal med ett viktigt land så ska man fullfölja det avtalet. Det här avtalet reglerar det samarbete som ska var inom de tekniska områdena som är försvarsrelaterade. Jag utgår från att det prövades ganska noga när det ingicks”.

Inget beslut som fattas av en regering kommer någonsin kunna vara opolitiskt, framförallt inte i relation till avskyvärda diktaturer. Om beslut endast analyseras utifrån effektivitet och/eller rädsla att förarga, då har Sverige plötsligt ett försvarsrelaterat samarbete med en kvinnohatande diktatur. Regler är inte alltid rätt. ”Lagt kort ligger” skulle denna gång blivit omöjligt som svar om det granskats, diskuterats och vägts mot alla värden – inklusive de mänskliga (de som inte går att mäta i kortsiktig monetär eller politisk vinning).

Eleonor Roosevelt UNDHR

Eleonor Roosevelt och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter

Eller som vår statsminister har sagt: – Ja, så ser jag på politiken. Jag tycker att idéer har en plats vid sidan av annat. Det är alldeles för ofta så att idéer görs om till plakat som blir väldigt exkluderande. Att dela upp rätt från fel idéer går emot min idé om att man måste förena detta med pragmatism och lyssnande.

Men det finns idéer som är mer rätt än andra, även om de går emot tidigare avtal och regler. Människors rättigheter och demokrati är i grund och botten idéer även om de senare också har blivit nedtecknade. Men de måste försvaras varje dag. Ibland med plakat, ibland med ryggrad.

Jag försöker att inte bli trött och uppgiven. Jag håller mig från att ställa mig upp och skrika rakt ut. Jag försöker kanalisera min ilska till arbete här. Men jag börjar bli j-vligt förbannad på den totala bristen på politik från alla håll. Säg det rent ut då: ”Vi skiter i kvinnorna i Saudiarabien för det är för meckigt. Vi står gärna på kvinnornas sida på kvinnokommissionsmötet nar vi pratar om den ”nordiska modellen” men när vi satt mittemot de där saudierna verkade det ändå rimligt och smidigt med en vapenfabrik.”

About josefineikff

Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, IKFF

Posted on mars 6, 2012, in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Otroligt bra!

    Så extremt bra att få läsa precis vad du skrivit!

    Jo, man kan ibland uppleva att all kamp till förändring är lönlös,
    att kampen för självklara mänskliga rättigheter inte leder någonstans.

    Att du skriver som du gör här, Josefine, ger mig hopp.

    Tack!

    Jag önskar bara att Bildt och alla våra politiker och makthavare fick läsa vad du här har skrivit. Men så blir det ju inte. Att de under några minuter fick tänka till och helst sedan ta de diskussioner du efterfrågar inför nästa beslut som ska tas.

    Varmt tack!

    Ann-Louise Andersson
    Motala

  2. Fint skrivet, du har mitt support!
    Men det skulle verkligen vara tacksamt om du kunde ta upp diskussionen om det som händer i Syiren. Hur kan man vara emot Al-Qayda men ändå supportra de i just Syiren? Många länder idag som exempelvis Saudi och Qatar skickar in massa vapen till dessa terrorister för att förstora landet. Många blir idag slaktade i tusen bitar, våldtagna och mördade, stora som små i Syrien av dessa terrorister! De slaktar och dödar de civila som är med regimen och som supportrar Bashar Al-Assad och filmar sedan de döda kropparna för att sedan skicka in de till Al-Jazeera som säger att militären gör dessa mord. Jag känner flera familjer idag som har förlorat ett barn, pappa, syskon, mamma m.m. under dessa terroristers händer. VART är de männskliga rättigheterna här? Vi i Syrien vill inte leva under ett extremistiskt regering som i Saudi, där man inte alls har några rättigheter som civil och där kvinnan inte är värd något alls och får inte ha en hörd röst eller åsikt!!

    Jag kan jätte gärna skicka massa filmer, fakta, dokumenter, personer som i själva fallet kan berätta om verkligheten och mycket mer som bevis.

    Tack för att jag får utrycka mig fritt!

    Mvh
    Anonym
    Blivit hotad innan att bli dödad pga att jag berättar om sanningen i Syrien

    • Hej!
      Jag är precis som du oerhört upprörd över bristen på agerande från omvärlden i fråga om vad som just nu pågår i Syrien. Dessutom har mediarapporteringen i Sverige tystnat avsevärt. Jag har planer på att skriva ett inlägg om detta. Kommer idag eller imorgon! IKFF deltar också i manifestation i Stockholm imorgon.
      Tack för att du står upp för människors rättigheter och säkerhet!

      Vänliga hälsningar,
      Josefine

  1. Pingback: Är livet mindre värt på avstånd? | fred frihet feminism

Kommentera

Fredsobservatörernas blogg

Vi arbetar för fred och mänskliga rättigheter genom ickevåld. Vi finns i Guatemala och Mexiko

Kristna Fredsrörelsens blogg

om ickevåld, fred och rättvisa

Ordföranden bloggar

Svenska Freds ordförande Agnes Hellström bloggar

